Waarom deze training commercieel telefoneren?

Telefonisch adviseren en verkopen via de telefoon is een werkwijze waarmee u uw relaties en klanten kunt helpen en alzo zelf ook aan de eigen gewenste omzet(groei) kunt bijdragen. De training commercieel telefoneren brengt in kaart wat de telefonische verkoopstijl is én waar men zichzelf telefonisch kan verbeteren. Het levert nieuwe inzichten met meerwaarde op. Hierdoor gaat men telefoongesprekken zelfverzekerder verkoopgericht benaderen en zien als middel om anderen telefonisch te helpen/dienen. In deze training is er voldoende ruimte om een nieuw product en/of dienst telefonisch te leren verkopen.

Wat leert men met deze training commercieel telefoneren?

Na afloop van deze praktische training:

  • kunt u telefonisch communiceren met uw doelgroep(en) door u in te leven;
  • kunt u een structuur maken, waardoor telefonisch verantwoord een verkoop of (bezoek)afspraak ontstaat;
  • bent u in staat effectief een telefonisch verkoopgesprek te voeren, inbound als outbound.

Competenties

Analyseren, spreken in klantvoordelen, telefonisch kunnen afsluiten.

Programma

Het programma van deze telefoontraining bestaat uit theorie in combinatie met praktische oefeningen ter verbetering van commerciële telefonische gespreksvaardigheden. De deelnemer krijgt volop de gelegenheid voor eigen inbreng.

Onderdelen van het programma

  • het belang van een positieve en commerciële instelling aan de telefoon;
  • voordelen van het commerciële telefoongesprek;
  • ken uw eigen producten en/of diensten;
  • bewust en bekwaam telefonisch spreken in klantvoordelen;
  • gespreksfasen in een commercieel verkoopgesprek;
  • omgaan met weerstand, tegenwerpingen en verschillende klantentypen;
  • vraag en afsluittechnieken aan de telefoon;
  • luistervaardigheden en actief luisteren;
  • initiatief nemen en/of behouden in commerciële telefoongesprekken;
  • koopsignalen signaleren/herkennen aan de telefoon;
  • service- en oplossingsgerichtheid;
  • cross selling, up-selling en after sales;
  • telefonisch goed(e) bezoekafspraken maken;
  • telefonische klachtenbehandeling waarbij klachten kansen (kunnen) zijn;
  • praktische en relevante rollenspelen/cases (met opnameapparatuur).

Werkwijze

Aan het begin van deze telefoontraining verzamelt de trainer uw leerwensen om zo hierop klantgericht en doelgericht accenten in het programma te kunnen leggen. Vooral veel praktisch oefenen staat in deze training commercieel telefoneren centraal. U oefent commerciële telefoonvaardigheden alleen, met elkaar en in diverse rollenspellen. De trainer, een acteur of een mededeelnemer fungeert als tegenspeler. U kunt zelf voorbeeldsituaties (laten) inbrengen en (laten) aangeven hoe uw gesprekspartner zich telefonisch behoort te gedragen. Hierdoor traint u precies dat wat u wilt (laten) verbeteren. De trainer en mededeelnemers geven u motiverende en opbouwende wijze feedback over het effect van uw gedrag aan de telefoon. Er is veel gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Na afloop van deze telefoontraining heeft men concrete toepasbare telefoontips om mee te nemen en praktisch toe te passen. De training commercieel telefoneren wordt tussentijds op mondelinge en achteraf op schriftelijke wijze geëvalueerd.